23. sep. 2014

ÅPENT OPPLEGG, MATEMATIKK.

PLANLEGGINGSDOKUMENT


Fag: Matematikk   
Tidsbruk: 45min  
Tema: Tallfølger og åpne oppgaver.   
Mål for timen: Gjennomføre et åpent opplegg med fokus på elevaktivitet. Elevene skal samarbeide om en utforskende oppgave innenfor tallmønster.   
Mål for elevene: Du skal være engasjert i oppgaven, og samarbeide godt med medelever. (Inkludere, alle må delta, være engasjert, lære bort)   
Utstyr: Penn og papir.  
 Kompetansemål fra LK06: analysere samansette problemstillingar, identifisere faste og variable storleikar, kople samansette problemstillingar til kjende løysingsmetodar, gjennomføre berekningar og presentere resultata på ein formålstenleg måte”.

HVA
HVORDAN
HVORFOR
TID
Oppstart av timen.
Innledning til hva som skal skje denne timen.
Lærer forklarer plan for timen.
Fortelle hva de skal gjøre så ikke de kommer en og en å spør etter vi har begynt. For å få mest mulig effektiv time.
5min
Presentere mål for timen.
Lærer forklarer.
Slik eleven er orientert om hva de skal oppnå i denne timen.
1min
Gjøre håndtrykksproblemet felles i klassen.
5 elever skal håndhilse på hverandre, hvor mange håndtrykk blir det til sammen?
5 elever frem på tavla for å illustrere.
For at alle skal forstå hvordan oppgaven fungerer, og for å få i gang den matematiske tenkingen.
10min
To og to jobber sammen, og finner ut hvor mange håndtrykk det blir hvis alle i klassen skal hilse.
Elevene skal finne sine egne løsningsstrategier.
I åpne oppgaver skal elevene utforske og komme frem til egne løsningsmetoder.
Oppgaven har høye kognitive krav, og krever derfor at elevene jobber strukturert.
15-20min
Oppsummering av oppgaven, refleksiv diskurs.
Refleksiv diskurs om oppgaven. Elevene presenterer hvilke løsninger de har kommet frem til.  
Elevene ser at en oppgave kan gjøres på forskjellige måter. Dette fører til læring i fellesskapet.
(Sosiokulturell L.T)
5-10min
Avslutning på timen.
Elevene evaluerer timen med å bruke tommel opp/ned.
For å få se hvordan elevene synes denne type oppgave var.
5 min.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar