PLANLEGGINGSDOKUMENT
Fag: Matematikk
Tidsbruk: 45min
Tema: Tallfølger og åpne oppgaver.
Mål for timen: Gjennomføre et åpent opplegg med fokus på elevaktivitet. Elevene skal samarbeide om en utforskende oppgave innenfor tallmønster.
Mål for elevene: Du skal være engasjert i oppgaven, og samarbeide godt med medelever. (Inkludere, alle må delta, være engasjert, lære bort)
Utstyr: Penn og papir.
Kompetansemål fra LK06: “analysere samansette problemstillingar, identifisere faste og variable storleikar, kople samansette problemstillingar til kjende løysingsmetodar, gjennomføre berekningar og presentere resultata på ein formålstenleg måte”.
HVA
|
HVORDAN
|
HVORFOR
|
TID
|
Oppstart av timen.
Innledning til hva som skal skje denne timen.
|
Lærer forklarer plan for timen.
|
Fortelle hva de skal gjøre så ikke de kommer en og en å spør etter vi har begynt. For å få mest mulig effektiv time.
|
5min
|
Presentere mål for timen.
|
Lærer forklarer.
|
Slik eleven er orientert om hva de skal oppnå i denne timen.
|
1min
|
Gjøre håndtrykksproblemet felles i klassen.
5 elever skal håndhilse på hverandre, hvor mange håndtrykk blir det til sammen?
|
5 elever frem på tavla for å illustrere.
|
For at alle skal forstå hvordan oppgaven fungerer, og for å få i gang den matematiske tenkingen.
|
10min
|
To og to jobber sammen, og finner ut hvor mange håndtrykk det blir hvis alle i klassen skal hilse.
|
Elevene skal finne sine egne løsningsstrategier.
|
I åpne oppgaver skal elevene utforske og komme frem til egne løsningsmetoder.
Oppgaven har høye kognitive krav, og krever derfor at elevene jobber strukturert.
|
15-20min
|
Oppsummering av oppgaven, refleksiv diskurs.
|
Refleksiv diskurs om oppgaven. Elevene presenterer hvilke løsninger de har kommet frem til.
|
Elevene ser at en oppgave kan gjøres på forskjellige måter. Dette fører til læring i fellesskapet.
(Sosiokulturell L.T)
|
5-10min
|
Avslutning på timen.
|
Elevene evaluerer timen med å bruke tommel opp/ned.
|
For å få se hvordan elevene synes denne type oppgave var.
|
5 min.
|
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar